torsdag 20. september 2018

Portugal - Porto og Lisboa - sommeren 2018

Årets sommerferie gikk til Middelhavet og Portogul. Ferien startet først med en familietur sammen med Sebastian sin familie på Cruise i Middelhavet som både startet og endte i Barcelona. Veldig fine dager til sjøs og til land, men etter en slik tur er det godt å kunne reise videre og ta seg noen dager oss to i et nytt land. Portugal, og spesielt Lisboa har stått på min liste over land å reise til i lang tid. Når turen skulle planlegges bestemte vi oss for å ha en uke til rådighet, og anledningen bøy seg derfor til også å ta turen innom Porto, en havne by som ligger lengre nord i landet.

Porto
Porto er en by med smågater med brosten og tette bebyggelse hus med flisekledde fasader. Mandag våknet vi til solen høyt på himmelen, måkeskrik og tramp på taket. Vi fant verdens fineste kafé rett oppe i gaten, Cafe Progresso. Med oss tok vi bykartet og Lonely Planet boka og la dagens plan. Porto er kjent for sin Portvin og fliselagte hus, og sin gode mat. Tar man føttene til verks og klatrer opp det høye kirketårnet i Clérigos Church kan man nyte byens fineste utsikt. I grunnen var det ikke det at vi kunne se så langt som er det store fra dette perspektivet, men ser man rett ned på byen kan man se de røde takstene danne et tak over hele byen på kryss og tvers, og måkene som lager sin egen lille verden på toppen. Ellers har byen mye å by på, både i arkitektur og mat. Byens fasader er dekket av fantastiske fliser i alle farger og mønstrer. Dette skyldes at det tidligere var billigere å legge fliser på husene enn å male dem. Dette gir byen et helt spesielt inntrykk, noe helt eget. I tillegg er Portugal kjent for sin mat og matkultur. Og man reiser ikke til Portogul uten å smake de nydelige Pastel de Nata, eller direkte oversatt; egg terte. Disse får man på alle gatehjørner rundt omkring i hele landet. Vell verdt både 1 Euro og kaloriene.

Som nevnt er mat en attraksjon i seg selv i denne byen. Vi utnyttet derfor muligheten til å være med på en Food Tour i regi av Air BnB. Her fikk vi være innom 5 forskjellige plasser og smake 8 ulike lokale retter. Plasser som vi ellers ikke ville ha oppsøkt. En veldig kjekk opplevelse.

Ellers tilbyr Porto masse for alle og en. Nydelige havner og promenader, oppoverbakker og nedoverbakker, broer og butikker, uteliv og fotballkamper. Vi hadde 3 netter her og brukte tiden godt, og fikk sett og gjort mye. En Porto er en by med sjel, karakter og har etter flere år endelig sett sin glanstid igjen. Vår guide på foodtouren forklarte hvordan byen hadde jobbet for å få byen til å skinne og se seg selv igjen etter mange år med forfall. Resultatet er en nydelig by som absolutt anbefales å besøke.

Lisboa
Kort oppsummert er Lisboa en hovedstad farget i pastell, med nedtagga vegger og koselige trikker. Inntrykkene er motstridige, men noe eget, og likevel attraktivt. Gatene er smale og innbyr til utforskning. Smale gate til å gå seg vill i. Butikker å oppdage, spiseplasser å besøker.
Beiro Alto er et område som invitererer til å gå seg vill. Her kan man traske fra gate til gate, smalere og smalerer på oppdagelsesferd. Her kan man også få en av byens fineste utsikter, men samtidig gjemme seg bak pastellfarget hus. Leter man litt ekstra finner man trikkene som går opp de bratte bakkene. Ikke minst finner man en av verdens beste indiske resturanter, spør du oss.

Man kan også sette seg på Tram 28 og reise til Alfama området. Her henger lanternene mellom husene og utekafeene står langs veien. Byområdet er å regne som Lisboas gamleby. Likevel er området noe turistifisert sammenlignet med andre bydeler vi har besøkt, men vel verdt en tur.

Setter man seg på undergrunnen kan man gjøre som mange flere av byens turister, nemlig reise til Torre de Belem. Ligger et lite stykke utenfor byen og er et historisk tårn. Satt opp på 1500 tallet og ble benyttet som et ledd i byens forsvar men også som et seremonielt momument til hyllest for landets innflytelse under den europeiske oppdagelsestiden. På veg hjem stoppet vi på byens transport museum; Museu da Carris. Her var vi nesten alene. Et interaktivt museum hvor man kunne prøve alle byens transportmiddel. Absolutt et av de beste museumene vi har besøkt.

Ellers gikk tiden å å spise Pastel de Nata, ta byens koselige trikk og titte på alle pastelfargede husene man gikk forbi.
Lisboa er en by som er komplett forskjellig fra Porto, med unntak av samme bakverk i butikkvinduene. Likevel har begge byene noe for seg, og jeg ville ikke vært foruten å ha besøkt begge. Portugal er et land jeg ønsker å bli bedre kjent med, og står på min liste over land å reise tilbake til.