lørdag 31. desember 2016

Seattle og Vancouver

Noen ganger kommer det så gode tilbud, at en ikke kan la vær å bestille. Og det var det som gjorde at vi endte opp i Seattle og Vancouver i noen dager i slutten av September.

I slutten av Mars kjørte flere Star Alliance selskaper en veldig målrettet kampanje mot 4 utvalgte Skyteam dominerende destinasjoner i USA. Atlanta, Minneapolis, Seattle og Salt Lake City. Byer som er dominert av Delta, og deres partnere i Skyteam. Utreisen måtte være Oslo, og destinasjon måtte være en av 4 byer, men med flere muligheter med tanke på flyselskap og mellomlandinger.

Jeg har alltid hatt sansen for Air Cananda, og i lengre tid hatt et ønske om å prøve dem, spesielt i business class, hvor de har flotte detaljer i både sete og service. Selv om jeg i booking øyeblikket var noe i tvil om å gå for Air Canada begge veier, så kan jeg nå i ettertid si at jeg gjorde et godt valg.

Til slutt viste sluttsumen 11 990kr, for 2 passasjerer i business class, tur/retur. Og reiseruten ser dere under. Via London og Vancouver på utreise, og via Toronto og København på hjemreise.

Ønsket for turen var å ta 2 dager i Seattle, 1 dag i Vancouver, og hadde på forhånd booket 3 netter i Seattle, mens vi lot den siste natten stå åpen. Dermed kunne vi være fleksible. Vi kunne overnatte i Vancouver, Seattle, eller et sted i mellom.

Vi ankom Vancouver på ettermiddagen lokal tid, den 23 September. Her måtte vi hente ut baggasjen, gå gjennom amerikansk grensekontroll, før vi fløy videre til Seattle som da er en innenlandsflygning, ettersom grensekontrollen allerede er utført. (For de som ønsker å lese mer om amerikansk grensekontroll utført i Cananda, kan en lese mer her.)
I Vancouver dukket det ikke opp noen blå Samsonite koffert, den var fremdeles i London, og etter en 30 minutters forsinkelse på flyet videre til Seattle, ble flyet kansellert, så da sto vi fremdeles i Vancouver, uten baggasje.
Air Canada booket oss om til en flygning dagen etter, men med kun 3 dager tilgjengelig ønsket vi ikke å bruke starten på første dag på å fly. I Seattle hadde vi en leiebil som ventet, og et forhåndsbetalt hotell, så det var bare å tenke fort, og leie en bil.

Distansen mellom Vancouver og Seattle er 230km, noenlunde det samme som mellom Stavanger og Kristiansand, noe tungt å kjøre i 3 timer på kvelden etter en lang internasjonal flygning, men med god musikk og godt selskap gikk det relativt greit. Klokken var passert midnatt, og nærmet seg  01 da vi kjørte inn i Seattle, ca 3 timer forsinket.

Seattle er en relativt liten by, helt nordvest i USA, men ca 620 000 innbyggere. Byen er en stor havneby mot Asia, men huser også flere av de største bedriften i USA, som bla Microsoft, Starbucks, Boeing og Amazon.

Første dagen ble brukt på Westfield Southcenter, som er det største kjøpesenteret i delstaten, og en perfekt plass å kjøpe in det vi hadde mistet i baggasje. Sko, klær, undertøy og toalettsaker, alt skulle kjøpet, og kvoten på 4000kr per person skulle vi toppe. Å miste baggasjen på reise er jo den perfekte tid å fornye klesskapet. Vi hadde allerede planlagt å bruke tid på dette senteret, så at vi måtte gjøre det første dag gjorde bare at vi flyttet litt rundt på andre aktiviteter. Men først er det frokost...

Og lunsj...

Seattle er en enkel, liten, men sjarmerende by. Bykjernen er lett å utforske til fots, og det er raskt å gå mellom de fleste turistfellene. Byen har flotte elementer, fin utsmykking, og en god blanding av gammelt og moderne, og en kan få assosiasjoner til flere andre amerikanske byer, som blant annet San Francisco og New York, med bratte gater, Streets og Avenues. Til og med Broadway har funnet sin plass i Seattle.

Pike Place Market er den støreste turistattraksjonen i Seattle, og er et "Farmers Market", det eldste i USA, og består av flere små selger, som selger sitt. Grønnsaker, frukt og fisk er det dominerende, men det finnes også mye annet å oppdrive. Stappet av folk fra hele verden, er det ingen sted å gjøre innkjøp, men heler et sted å oppleve, lukte og så tre til siden. Lørdags formiddag er nok heler ikke den best dagen å være der, men det får nå være.

Kanskje det mest ikoniske med Seattle og hele nordvesten, er Space Needle. Bygget i 1962 til verdensutstillingen, står den 184 meter høyt. Hovedtemaet for verdensutstillingen var "Romkapløpet", som på den tiden begeistret de fleste amerikanskere. Space Needle er helt ikonisk til Seattle, det blir ikke det samme uten. Derfor er det penger å spare på å droppe reisen til toppen, da det flotteste med Seattle da forsvinner. En tur til Kerry Park er da heler å anbefale.

For en flyinteressert er det kun en ting som kommer i hode når en nevner Seattle, og det er Boeing.
Boeing er en av verdens største flyprodusenter og en pioner innen luftfart. Som den luftfartsbyen Seattle er, har de selvsagt et fantastisk flymuseum, som dekker alt i fra tidenes morgen og frem til idag, både kommersielt, romkappløpet og det militære. The Museum of Flight, er det største private flymuseet i verden, og huser flere av verdens dominerende og revolusjonerende fly. Blant annet står det utstilt, prototypen til Boeing 747, en av første Boeing 787 Dreamliner, en Concorde og en Space Shuttle. Også en tidligere "Air Force One" står utstilt her. En oppgradert utgave av Boeing 707, som fungerte som POTUS sitt fly fra 1958 til 1962, da den ble "nedgradert" til VPOTUS. Flyet forsatte å fly for president flåten til 1996, da

Det første jetflyet i presidentflåten. I bruk fra 1958 til 1962 som "Air Force One".

Den første Boeing 727. Fløy første gang 9. Feb 1963. Den hadde sin siste flytur 2. Mars 2016.

Concorde.

Den første Boeing 747.

Boeing 787-8 Dreamliner

Den originale Boeing fabrikken. I bruk fra 1917 til 1965.

Siste dagen pakket vi bilen tidlig morgen. Solen var såvidt kommet over horisonten og endelig gjenforent med baggasjen vår, kjørte vi nordover, ut fra Seattle. Samme vei vi kjørte bare dager i forveien, denne gang i dagslys. De 3 timene til Vancouver skulle tilbakelegges på ny, vi hadde veldig lyst å oppleve denne kanadiske kystbyen, selv om det betydde en god del timer i bil.

45 minutter nord av Seattle, ligger Everett, en by som for de fleste ikke sier en noe, men det her her Boeing sin største fabrikk ligger. Her monteres og ferdigstilles de største flyene til Boeing, Boeing 747, Boeing 767, Boeing 777 og Boeing 787 Dreamliner. Dessverre var det tykk tåke og utsikten mot flyplassen var noe begrenset, men vi fikk i alle fall øye på en ny Boeing 787 Dreamliner som skulle leveres til Norwegian. Herfra organiseres det daglig tourer gjennom fabrikken til Boeing, en tur som varer i ca 90 minutter og lar deg få et innsyn i hvordan flyene settes sammen. Vi ønsket imidlertid mer tid i Vancouver, så vi droppet touren, og tok oss heller tid til en stop i Boeing Store.

3 dager tidligere hadde vi kjørt nøyaktig samme strekning i mørke, og det var dermed kjekt å se hvordan veien så ut i dagslys. Veien byr på stor variasjon, fra å kjøre gjennom tung industri, til mindre lokale samfunn videre ut i svingete veien langs sjøer og gjennom flott natur.

Vancouver er den åttende største flyen i Canada  og ligger helt sørvest i landet, og er hovedstad i regionen British Colombia. Vancouver er ca. på samme størrelse som Seattle, med noe over 600 000 innbyggere. Som Seattle, er også Vancouver en gigantisk havneby mot Asia, og er den desidert største i Canada. Byen har også et utrolig mangfold av mennesklige grupper, hvor asiatere utgjør den største. 52% av byens befolkning har et annen språk en engelsk som hovedspråk.

Vancouver er en fantastisk flott by, omkranset av utrolig flott natur. Vi hadde dessverre kun en dag tilgjengelig, så vi hadde sett oss ut et par ting vi ønsket å gjøre. Og som de fleste reiseblogger og bøker skriver, så er ingen tur til Vancouver komplett uten en tur i Stanley Park.

Stanley Park en gigantisk park på 4000km2, like utenfor sentrum av Vancouver. Parken ble i 2015 kåret av TripAdvisor til den flotteste parken i verden, og den tiltrekker seg rundt 8 millioner mennesker årlig. Parken er nesten utelukkende omringet av vann, og rundt hele parken går det en 9km land gang og sykkelsti, ut mot sjøen, Stanley Park Seawall. Parken har et mangfold av aktiviteter og attraksjoner, men ettersom tiden var knapp, så det fikk holde en en sykkeltur.

Nesten utelukkende en grunn til å besøke Stanley Park, er Totempålene.

Neste på listen over "må-gjøre" i Vancouver, er Granville Island. Et tidligere industriområde som nå huser et Farmers Marked, med flere utsalg og restauranter. Området er også kjent for sine små nisje butikker og et samlingspunkt for byens kunst og teater.
Den letteste måten å krysse "creeken" på, er på de små Aquabussene. De går i shuttle hele døgnet, og om en ønsker en lenger reise, kan en forsette å sitte på, selv etter Granville Island om en ønsker å se mer av havneområdet rundt Vancouver. Bussene har flere anløp på begge sider, og kan brukes som lokal transport, mens også sightseeing.

Etter to fantastiske stopp, i Stanley Park og Granville Island, var det på tide å utforske sentrum av Vancouver. Det ble tid til både mye gange og shopping. Må si at jeg virkelig liker arkitekturen i Vancouver. De kjedelige høye murhusene en finner i alle storbyer, er byttet ut me moderne kompleks med reflekterende glassfasade, noe som gir byen en helt unik look, og jeg lar meg forelske.

En dampdrevet klokke i Gastown, Downtown Vancouver

Til slutt, helt ut av det ukjente, endte vi opp ved Vancouver Harbour Airport. Denne hadde virkelig gått meg hus forbi, og kun flaks gjorde at vi oppdaget den. En virkelig flott detalj på denne allerede nydelige byen. Her ble det jo til og med mulighet for litt fotografering.

Etter en lang dag, som startet kl. 06 i Seattle, var vi trøtte og utslitt. Vi måtte finne et sted å spise, og et sted å sove. Vi forlot Vancouver i det solen var på vei ned, og kjørte ut i en flott solnedgang...

Når en først har kommet seg ut på veien, er det lett å bare bli værende. Vi hadde sett oss ut noen steder å overnatte like over grensen, i Bellingham, men kvelden var enda ung og vi fortsatte bare sørover. Vi endte opp med å kjøre helt tilbake til Seattle, og endte opp på et hotell like ved der vi hadde bodd de siste 3 nettene. Dermed ble det kort vei til flyplassen dagen etter. Trøtte som vi var...

Mt Rainier ved avgang fra Seattle Tacoma Int Airport.

København, og nesten hjemme...