fredag 6. februar 2015

Cruise i Asia

Vi har vært på vårt tredje cruise sammen, alle med RCCL. Forksjellen denne gangen er at vi cruiser i Asia. Ruta går fra Singapore, via Kulala Lumpur, videre til Langkawi, og tilbake til Singapore. Det vil si 4 avslappende netter ombord. Vi var spente på hvordan dette cruiset ville bli i forhold til de to andre vi var på, det ene i middelhavet sommeren 2012, og ett i Dubai i 2013. Blogginnleggene for disse cruisene kan finnes under "våre turer". Vi undret oss over hvem andre det var som ville ta et cruise fra Singapore? Vestlige eller asiatiske? Det viste seg å være mest Kinesike, Japanere, Koreanere og Indere. Det som er annerledes med å cruise med asiatere, er at alle er redde for solen. De fleste solsengene er ryddet bort, bassenget er nesten tomt (med unntakt av noen kinesere som svømmer på ryggen, og som i tillegg da svømmer i alle, og noen indere som tydeligvis ikke har badet før, og bare plasker). Å cruise med asiatere er veldig behagelig. Vi trenger ikke å stå opp før kl 9 for å være sikret en solseng, og vi kan komme tuslende om ettermiddagen og fremdeles få plass ved bassenget. Det er jo forståelig. Asiatere har slikt vær hver dag, mens vi har slik vær, så å si aldri.

Det å reise på cruise kan være en opplevelse i seg selv, ikke kun stedene man stopper på.  På skipet er det en god blanding av alle slags mennesker, og jeg synes det alltid er fasinerende å ligge å titte på de som går forbi. Siden vi ikke har reiste på tur med asiatere før, var det interessant å se hvordan denne delen av verden gjør ting på ferie. Som man skulle tro, er en asiatiske cruiseturist litt annen enn en amerikansk cruiseturist. Mens amerikanerene ligger ved bassenget, drikker så mange drikker man mulig klarer i alle regnbuens farger, velger asiaterne å drikke te og kaffe og spise mye is. Amerikanerne ligger å dupper i vannet, mens asiatere tar på seg svømmehetter og svømmebriller, og tror at plaskebassenget er et treningsbasseng. De forventer derfor at alle andre rydder veg for deres treningstur i det ikke mer enn 10-12 meter lange bassenget.

Det var klart for første cruise-da, vi tok taxi fra hotellet vårt i Singapore, og ut til cruiseterminalen, som lå et stykke fra byen. Vi fikk sjekket inn, og gått ombord på båten. Som vanlig ble vi tvinget til å ta bilde fremfor en plakat av et cruiseskip, og vil man ha bildet, må man betale $20. Stiv pris for et bilde fremfor en plakat, spør du meg. Været denne dagen var ikke helt på vår side. Temperaturen var fin, men det regnet litt. Sebastian, som hadde gledet seg til å bade og sole seg, måtte ta til takke med en tur i boblebadet, og en solseng under taket. Likevell klarer vi alltid å kose oss. Vi tuslet litt rundt på skipet, så på hva som hadde endret seg på 3 år, da vi reiste med samme båt i middelhavet. Vi prøvde ut skipets egen pølsebod, og ikke minst, så på den fantastiske utseilingen fra Singapore.

Ny dag i en ny havn. Denne dagen ble tilbrakt i Kulala Lumpur, hovedstad i Malaysia. Skipet la imidlertid til i Port Klang som er en times kjøretur med taxi inn til byen. Vi hadde ikke sjekket så mye på forhånd om hvordan man kommer seg fra båten og inn til byen. På de andre cruisene vi har hatt har alltid skipet arrangert en shuttel-buss, som går til og fra byen i jevne mellomrom. Denne gangen var det ikke slik, noe vi fant ut kvelden før. Vi prøvde å melde oss på en utflukt som tok oss inn til byen, men det var ikke plass til oss begge da det bare var en ledig plass. Vi bestemte oss derfor for å ta taxi til byen. I cruiseterminalen i havnen var det arrangert taxier, hvor man kunne kjøpe en tur/retur med en taxi for $70. Taxisjåføren ville da kjøre deg den timeslange turen inn til byen, og så hente deg ved avtalt sted i byen, og så kjøre oss samme vei tilbake. Vi kom oss til Kuala Lumpur. En by med utallige boligblokker, og verdens høyereste tvillingtårn. Vi brukte omkring 3 timer i byen denne dagen. Vi tuslet litt rundt, tok bilder av de kjente bygningene, før vi fant veien til Hard Rock Cafe. Kuala Lumpur i seg selv var ikke en imponerendes by. Litt slitt, men også veldig preget av industri og bygging i sentrum. Besøket vårt ble også litt preget av at vi hadde lagt vår forhåndsinnkjøpte Lonely Planet Travelguide igjen hjemme i bokhylla. Som avtalt så stod vi utenfor Hard Rock kl 13, for å vente på vår forhåndsbetalte taxisjåfør. Klokken ble 13.30, og han hadde fremdeles ikke hentet oss. Fra skipet hadde vi fått beskjed om at det var vanskelig å komme seg til havnen uten en bestillt taxi, da det var langt, og de fleste taxisjåfører ikke hadde lyst å kjøre hele den lange veien. Heldige som vi var fant vi en snill taxisjåfør som ønsket å kjøre oss, selv om vi nesten ikke hadde noen kontanter igjen. Vi hadde jo allerede betalt for taxi, trodde vi. Heldigvis fikk vi halvparten av pengeren igjen fra taxisentralen i havna som vi kunne gi ham.

Langkawi, vår siste stoppested før skipet vendte nesen tilbake til Singapore. Vi hadde ikke så store planer for denne øya, og hadde egentlig litt lyst til å bare slappe av på båten. Vi gikk av skipet en liten stund, trasket rundt i havnen. Heldigvis var det mye vind denne dagen, hvis ikke tror jeg at vi hadde smeltet. Langkawi ligger kun 6 grader nord for ekvator, og det er så å si varmt her hele året. Vi gikk så ombord på båten igjen, og som en av de få som lå ved bassenget, kunne vi kose og bade hele dagen. Vi ble litt solbrente, Sebastian mer enn meg, selv om vi smørte oss hver time med solfaktor 30. Note to self: smøre enda mer!

Denne gangen hadde vi bestillt en lugar med balkong. Det har jeg savnet litt de to andre gangene, da vi kun har hatt vindu, eller ikke vindu i det hele tatt. Prisen er litt dyrere, men verdt det. Vi var også så heldige å ble oppgradert, helt uten kostander, til en nesten dobbelt så stor suite. Det er herlig å våkne opp, åpne gardinene, og sette seg på balkongen, titte på havet, bølgeskulpet og øyene i det fjerne.

Siste  dagen på skipet ble brukt til å cruise tilbake til Singapore, det vi si; a day at the sea. På en slik dag, kan man velge å utforske alle skipets aktiviteter. Klatrevegg, basketballbane, spille minigolf, se film på storskjerm på dekk, spise mat, lese en god bok, gå på shopping i skipets egen "shoppinggate", eller som vi gjorde; badet og solet oss og spiste god mat.

Neste del av ferien går til Thailand. Phuket og Khao Lak venter, og flere dager med sol og sommer skal nytes! Ferien går alt for fort, men vi koser oss glugg ihjel!