mandag 16. juni 2014

Ny by i nytt land på nytt kontinent

Da har vi for første gang krysset ekvator og befinner oss nå i ett nytt kontinent; Sør-Amerika. Vi er nå i Peru, hvor aplakkaer, eventyrerer, kokainsmuglere og lommetyver lever i skjønn forening. I går brukte vi hele dagen på flyet. Først reiste vi med KLM til Amsterdam, så fløy vi videre med KLM direkte fra Amsterdam til Lima. En lang flytur på nær 13 timer. De første 8-9 timene gikk ganske greit, de resterende 3-4 timene gikk seint. Flymaten var til min store begeistring ganske bra. Jeg har alltid vært litt kresen til flymat, og synes generelt at det er smakløst og kjedelig. Tror gjerne både jeg og KLM har skjerpet oss med årene. Pizza, pasta og is på flyet; jatakk KLM.

KLM sitt Machu Picchu fly klar til avgang. Litt for tilfeldig? Kanskje vi blir fløyet opp direkte?

Vi tok en taxi fra flyplassen til hotellet. Kriminaliteten i denne byen er kjent for å være ganske høy, og i vårt tilfelle er vi utsatt for ranere. Det er derfor viktig å være forsiktig når det kommer til hvordan man kler seg, hva man bærer på, og hvilke taxier man tar etc. Vi har valgt å ikke bruke kollektivt i denne byen, da vi ikke synes det er trygt nok. Taxiene er imidlertid så billige at det ikke er et problem. Vi endte opp med å betale 90 soles (tilsvarer 180kr) for taxituren til hotellet. På kjøpet fikk vi en interessant opplevelse med en snakkesalig taxisjåfør. Han snakket om alt fra ABBA til kokainsmugling til Europa, men tok oss godt frem til hotellet. Vi bor på Hilton Miraflores, her er rommet fint, badekåpene fantastisk myke og de herlige putene tar oss rett inn i drømmeland. Vi unner oss litt luksus før resten av ferien blir tilbrakt i telt.

Lima, en by som en gang for lenge siden har sitt sin storhetstid, og falt. Byen var mye mer slitt en vi begge hadde sitt for oss, og er preget av at 1 av 5 mennesker lever i fattigdom. Lima er hovedstaden i Peru, og her bor det omkring 8,4 millioner mennesker. Byen ligger helt på kysten av landet, og har direkte kontakt med stillehavet. Når man reiser til andre siden av ekvator når det er sommer hjemme, betyr det at det er vinter der du kommer. Vinter i Peru betyr ikke snø og minusgrader, men temperatueren i byen vil ligger på 15-20 grader i gjennomsnitt. Været i dag var preget av litt duskregn av og til og lave skyer, noe som er standard på vinterstid her.

Vi startet dagen i Central Lima, man kan vel si at dette er gamlebyen, også kalle byens historiske sentrum. Plaza de Armas (Plaza Major) er torget i gamlebyen. Dette er omrkinget av gamle historiske bygninger som Katedralen, Regjeringspalasset, Erkebispegården og Rådhuset. Her brukte vi litt tid, tok de obligatoriske turistbildene, og vandret litt i gatene i området. Vi fant ut etter hvert at vi hadde vært her lenge nok, da luktene begynte å bli sterkere, og folkene flere. Vi hoppet da i en taxi til Jockey Plaza, hvor vår kjente og kjære Hard Rock Cafe ligger. Vi bestillte hver vår Pisco Sour, en cocktail som er veldig kjent i Sør-Amerika, og kan vel nærmest kalles nasjonaldrinken. Den består av limejuice, pisco (aalkohol laget av druer) og eggehviter. Vi var enige om at den hadde veldig god smak, men litt rart med eggehviten, som la seg som et skum på toppen. I Chile dropper de vist eggehviten, kanskje vi har bedre lykke der.

Etter vårt besøk på Hard Rock tok vi turen tilbake til Miraflores, området hvor vi bor. Her er husene finere, gatene renere, og folkene penere. Det lukter heller ikke urin fra kummene, og vi føler oss mye tryggere. Mellom slagene tok vi oss en dukkert i hotellets tak-basseng. Herlig med en dukkert, selv om det regner litt og været er slik det er. Men med et så fint basseng kunne vi ikke la være. I Miraflores ligger også et veldig stilig kjøpesenter. Det er bygget uten tak, så man rett og slett er ute, og det er bygget inn i klippene som ligger helt på kysten av byen. Utsikten er stillehavet, så langt øyet rekker. Til kvelds ble det biff og rødvin. Her koster biffen 100 kr og rødvinen 30 kr. For et kupp.

I mårå tar vi flyet kl 11:10 til Cusco. Skal bli spennende å oppleven denne byen. Forventininge er litt større for hva denne byen har å by på enn forventningene var til Lima.