lørdag 25. mai 2013

Dubai - hvor den eksotiske østen, møter den kjente vesten

Så var det på tide å skrive noen ord og setninger fra får siste tur til midtøsten, og Dubai. 7 dager på cruise og 3 dager i Dubai by. En by som har det meste du kan ønske deg, og enda litt til. Hvor mangen plasser kan du gå fra stranda, til alpinbakken og til toppen av verdens høyeste bygning? Eller hva med verdens største kjøpesenter, verdens eneste 7 stjernes hotell, eller en øy formet som en palme? Eller rett å slett bare nytte den gamle arabiske sjarmen i Deira. Dubai er en by for alle å enhver, ung som gammel. Og et mekka for shopping, hvor gull står høyest av alt. Gull, som er en enorm handelsvare, men som med turistene bare øker i pris. Hvor vil Dubai eventyret ende?

Dubai er en by som for oss i Norge vil være svært billig i det meste, utenom en liten, men svært viktig detalj for ferien, hotellet. I Dubai finnes noen av verdens dyreste og mest luksuriøse hoteller, men det betyr ikke at du ikke kan bo billig, men for oss to som ønsker litt over gjennomsnittet komfort kan prisen fort bli høy.

Føler snart det er uvesentlig å si det, men som de fleste ganger før, så fløy vi de 7 timene fra Europa til Dubai med KLM. Landet i Dubai like før midnatt, til en slående varme. 31 grader er mye for nordmenn som kommer fra rekordkalde Norge i Mars. Ettersom vi ikke skulle gå om bord på båten før neste morning, hadde vi en overnatting i Dubai by, på et relativt nytt hotell, Melia Dubai, som hadde en akseptabel pris i forhold til standard. Ettersom vi var de siste til å sjekke inn, og alle andre rom var opptatt, fikk vi oss en stor flott suite. Eneste som er litt kjipt med å få en suite, for bare en natt, er at du aldri får benyttet den store og gode plassen, seperert dusj og badekar, myke morgenkåper og egen spisestue, men vi gjorde vårt beste de 10 timene vi var der.

Ombord KLMs Fokker 70, på vei til Amsterdam og Dubai. Klar for ferie!

Neste morgning gikk vi om bord på Serenade of the Seas, et Radiance klasse skip med en kapasitet på ca. 2500 passasjerer og en besetning på 1000. Båten tilhører cruiseselskapet Royal Caribbean International, og er sammen med sine søstre i Radiance klassen det raskeste skipet i flåten, med en toppfart på drøyt 25 knop. Noe som er ganske mye til å være en cruisebåt.

Båten, Serenade of the Seas, her fotografert mens vi lå i havn i Muscat
I motsetning til forrige cruise, hvor vi hadde en invending lugar, betalte vi litt ekstra og fikk en lugar med vindu.
Poolen

De neste 7 dagene koste vi oss om bord og cruiset rundt i den arabiske og omanske gulf, og besøke byene Fujeirah og Abu Dhabi i De Forente Arabiske Emirater og Muscat i Oman.

Første stopp var byen og emiratet Fujairah. De forente Arabiske emirater er bygget opp av 7 enkelte Emirater, som alle, har  hver sine lover og egne Emirer, eller ”kongehus”. Hver Emir har da ansvar for sitt Emirat i tillegg til at alle 7 Emirene sitter i ”regjering” hvor de har verv som eksempelvis statsminister og President. For eksempel er Emiren av Dubai, både visepresident og statsminister.

De forente Arabiske emirater har drøyt 8 millioner innbyggere, mens bare 130 000 av disse bor i Fujairah. Ettersom kun 3 av 7 Emirater har funnet olje, er utbygging langt bak det du finner i Dubai og Abu Dhabi, og mesteparten av de økonomiske midlene i Fujairah kommer fra Abu Dhabi, som er hovedstad og det største Emiratet, med en landmasse som dekker ca. 85% av landet.

Fujairah Fort. Tidligere sentruam av Fujairah og et fengsel. Nå en turist attraksjon og trolig det eldste fortet i De forente Arabiske emirater.

En ekte Oase.
På Friday Market i Fujairah
Ved Al Badiyah Mosque i Fujairah. Den eldste kjente moskeen i Forente Arabiske Emirater
Fujairah Havn, neste stopp Muscat, Oman
Sent neste morning kom vi til Muscat og Oman. Muscat er hovedstad og største by i Oman. Av Omans gode 2 millioner innbyggere bor nær halvparten av alle disse i Muscat. Muscat har fra tidlig alder vært en viktig havneby for handel, både fra øst og vest, og selv den dag i dag, er handel en av de viktigste økonomiske bidragsytere til Muscat, tillegg til olje.

Båten lå til havn i 2 dager, og første dagen kjørte vi "hop-on hop-off buss", for raskt og enkelt kunne få med oss de severdigheter Muscat har å tilby. Ettersom Muscat ikke er veldig stort, sett i forhold til andre store byer, følte vi at vi fikk sett og gjort det som var noe den første dagen. Det ga oss en mulighet til å  kunne slappe av på båten dagen etter. Vi var nok ikke de eneste som hadde tenkt slikt, da det var mye folk på soldekket hele dagen. Dagene i Muscat må ha vært de varmeste på turen, med temperaturer på opp mot 35 grader.

Konteinerhavnen i Muscat, Oman.
Muscat

Her ved Sultans Palace

Souqen i Muscat
Boblebadet måtte prøves...
...det samme måtte vannsklien
Etter en dag på sjøen kom vi omsider til ny havn, tilbake i De forente Arabiske emirater og byen er Abu Dhabi, hovedstad og nest største byen, etter Dubai med 1 million innbyggere. Abu Dhabi er sett på som verdens rikeste by med oljen som den desidert største bidragsyteren. Abu Dhabi står for nesten 10% av verdens oljereservater.

Selv om byen er rik på olje, blir det satset mer og mer på turisme, selv om de fleste som reiser til regionen reiser til nabobyen Dubai. Selv må jeg innrømme at livet er mer fredelig i Abu Dhabi enn Dubai. Alt her trenger ikke være størst, selv om de kan påskrive seg verdens største innendørs fornøyelsespark, med verdens raskeste berg og dalbane.

Også i Abu Dhabi hoppet vi på en buss. Utrolig hvor mye en får sett på en slik runde, uten å måtte anstrenge seg noe særlig. Hovedattraksjonen i Abu Dhabi er Sheikh Zayed Mosquen, som er landets største mosque, og en av de største i verden. Den er oppkalt etter landes første president, Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan, og området rundt er også hans gravplass. Hele byggverket er dekket i hvit marmor, med utsmykninger i gull og krystaller. Det sies at alt som ser ut som, er ekte gull. Mosquen kan på det meste huse 40 000 mennesker.

Sheikh Zayed Mosque

Forlater Abu Dhabi, med kurs tilbake til Dubai

Etter 6 dager på sjøen vender Serenade of the Seas tilbake til Dubai, hvor hun ligger en hel dag, før vi må gå av båten dagen etter. I Dubai hadde vi gjennom cruiseselskapet bestilt en utflukt til ørkenen med middag. Dette for å oppfylle Guros ønsker om å få ri kamel og drikke arabisk kaffe.

2 stk i Ørkenen

Guro fikk endelig smake arabisk kaffe, en dadel...

... og ri kamel

Utenom cruise var vi de siste 3 dagene i Dubai by, hvor vi overnattet på Four Point by Sheraton midt i hovedgaten, Sheikh Zayed Road, som er gata hvor de høyeste byggningene i Dubai ligger, bla Emirates Tower og verdens høyeste Burj Khalifa.

Sheikh Zayed Road, med 6 kjørefelt i hver retning
Wild Wadi. Et fantastisk badeland, som dessverre ble svært folksomt etterhvert...
..., men heldigvis var vi der tidlig, og unngikk de største køene.

Badeglad kjæreste
En rask tur på stranda, her ved Jumeirah Beach Park
"Gamlebyen i Dubai" (Deira)

Krydder i Spice Souq
Og gull i Gold Souq
Som nordmenn, så var det en plikt å besøke Ski Dubai. En av verdens største innendørs skianlegg, med 2 nedfarter og 2 heiser. Temperaturen justeres iløpet av døgnet med minus 10 på natten for å produsere snø, og minus 2 på dagen.

Vi var også innom The Dubai Mall. Verdens største kjøpesenter. 1200 butikker med fristelser, eller kanskje bare 100 som var noe for oss, men penger klarte vi å bruke uansett. Vi vurderte også å reise opp i verdens høyeste byggning, Burj Khalifa, men ettersom obervasjonsdekket var noen få meter lavere en det som vi var på i Shanghai for 2 år siden, så var vi redd vi skulle bli skuffet, så vi sto over.

10-millioner liter akvarium tank med 140 ulike arter

Gangnam Style!!!
Verdens høyeste bygning, Burj Khalifa, og oss
Alle turer kommer til en slutt, og for oss kom den akkurat i det vi gikk tom for ideer. Så nå er det bare å glede seg til neste, som forhåpentligvis ikke blir alt for lenge til.

People travel to faraway places to watch, in fascination, the kind of people they ignore at home.