søndag 12. februar 2012

New York, all over again

Så var vi kommet hjem fra en lang weekend i New York, faktisk har det gått en hel uke siden vi kom hjem, men på grunn av arbeid (og bedre ting å gjøre), så har bloggen kommet litt på etterskudd, men nå er den hvertfall her.

Er vell strengt tatt ikke nødvendig å si det mer, men som de fleste andre turer så gikk første flygning til Amsterdam, og da jeg endelig har klart å klatre meg opp til gull hos KLM, så var det en selvfølge å besøke KLM sin Crown Lounge i Amsterdam for å spise litt frokost. Ikke at utvalget var så fantastisk stort (slik det er hos Hilton), men det å kunne sette seg ned, slappe av, og ikke måtte ha tyvetusen andre reisende rundt deg, er virkelig det som gjør en lounge bra. Vi kunne selvfølgelig også ha lagt oss i en seng, eller tatt oss en dusj, men med kun 2 timer til rådighet, så er det begrenset hva en vil sløse bort tiden med.

Det er tidlig på morningen, kl. 07:45, og vi er på veg til Amsterdam.

Ettersom jeg hadde tatt med meg Guro på tur, så var det i hennes øyne uaktuelt med en lande-på-flest-mulig-flyplasser reise, slik mine turer ofte har en tendens til å være (ref: Las Vegas Mars 2012, 3 mellomlanding). Så vi valgte å fly direkte fra Amsterdam til New York, med Delta. Om bord i en gammel Boeing 767-300, som så absolutt har sett sine glansdager, og fløyet dem bort. Vi hadde fått tildelt nødutgang seter, så benplassen var akseptabel og vell så det. Men interiøret og spesielt hattehyllene kunne nok vært byttet ut, men om ikke lenge så flyr nok flyet bort fra Delta og blir erstattet med noe nytt og fancy, som vi sikkert alle vil like.

Fordelen med å ha vært en plass før, er å vite hvordan gjøre ting neste gang, og det hjelper på i New York. Vi ankom New York kl. kvart på to lokal ettermiddags tid, og benyttet oss av JFK Airtrain og subwayen for å komme oss til Manhatten. Det er absolutt ikke det raskeste, med sine 1 time og 30 minutter, men billig er det. 7 dollar hver vei er en akseptabel pris for oss nordmenn, og vips så var vi på the Big Apple, igjen.

Som vi gjorde når vi dro til Frankfurt, så booket vi også hotell for denne turen gjennom Hotwire.com, dyre flotte hoteller til en lav pris er virkelig en vinner oppskrift, og denne gang endte vi opp med The Westin Times Square, et hotell som for oppholdet normalt ville kostet nesten syvtusen kroner, mens vi fikk det til firetusen firehundre. En god deal syntes nå jeg. Hotellet var flott, ikke mange meterer fra mengder av neonlys, reklameskilt og ekstreme folkemengder, men bar preg av å være et dyrt forretningshotell, med sære amerikanske tips vaner, og den høye prisen gjenspeilet seg i det meste, fra hotellets restauranter til service og bilene som sto utenfor.

Som tilbakereisene, så var det lite nytt. Alt av kjente severdighet var allerede sett, så vi lot oss ikke imponere av verken høyden til Empire State Building, eller antallet gule biler, men heldigvis har New York så mye mer å by på, og det beste av alt er de lave prisene. Noe som gjør byen til et mekka for handel og billig moro.

Klar for Toys R us!
Skøytebanen ved Rockefeller Center

Yellow Cab
Kjærestepar på Times Square

Flat Iron Building
Empire State
Chrysler Building
Jeg spiste en 15 inch (40cm) lang HotDog!
Spiste enorm Fortune Coockie på Tao, en fantastisk Thai Restuarant, som serverte oss godt norsk Voss Vann!

Sett mot norske priser er det kroner å spare på det meste, og for meg og min kamera hobby så blir det fort noen tusen lapper å spare ved å slippe den velkjente meravgiften vi har i Norge. Dermed ble det ny linse på meg, en Canon 24-105mm. Penger spart. Ellers gikk dagene i små butikker og store butikker, mye god mat, Starbucks kaffe og vitaminvann. Vi rakk også en tur opp i Rockefeller Center, sytti etasjer, tohundre og sytti meter over bakken.

Utsikten fra Rockefeller Center,  270 meter over bakken.

Vi valgte å reise opp i mørket, og fikk se en utrolig flott by lyse opp, med Empire State Building stående rett foran oss.

Ellers kan det jo nevnes at vi var innom en av New Yorks største bokhandlere med over 2,5 millioner bøker. Vi kan også skrive hjem om at Apple Store på 5th Avenue har døgnåpent hele året, så om du skulle trenge en iPhone midt på natten til første nyttårsdag er dette plassen å være.

Apple Store

Ground Zero og 9/11 Memorial som er stedet hvor de tidligere tvillingtårnene, World Trade Center, en gang sto. Det er her laget 2 fossefall i tomta til de gamle tårnene mens ny byggverk skytter til værs rundt. Området skal også huse et museum, som dessverre ikke åpnet før senere i år.

Navnene til alle som omkom 9/11 var gravert inn rundt fossefallene.

Vi var også så heldige å få oppleve kinesisk nyttår i Chinatown, verdens største samling av kinesere utenfor kina, og det var ikke bare vi som hadde tenkt oss ned å se på paraden. Her var det folkelig å trangt, men frem skulle folk, selv om de fleste ble stående på stedet hvil. Etter litt etterforskning så vise det seg at nyttårsparaden i Chinatown er like populær som nyttår ved Times Square, noe som tilsier en god million mennesker.

Siste dagen reiste vi ned til Soho, et område vi ikke valgte å reise til forrige gang. Dette er et nabolag på Lower Manhattan, og er kjent for å være et område med mange gallerier, trendy butikker og hvor bygningene er mye lavere. Koselig bydel som tok bort stresset av å være i en storby.

Nydelige Soho!

Blomster i Januar

Hjemreisen er som alltid trist, men da hjelper det på at jeg endelig fikk til å fly Airbus A380, verdens største passasjer fly. Og bak i andre etasjen satt et lykkelig par på retur til Norge, flere opplevelser rikere, og bare glede seg til neste reise.

Netopp landet i Paris, og kan skue ut over en lik A380, som vi fløy over dammen.