tirsdag 19. januar 2010

Juletur til Washington D.C

Det tok sin tid. Godt over en måned siden hjemkommst fikk jeg endelig til til å blogge. Og i mellomtiden har jeg også vært i Wien, men det er jo et annet kapittel, som kommer senere.

Men tilbake til USAturen. 11 Desember reist jeg, Sebastian og Kim over dammen, mot Washington for å fotografere fly for helga. Da flyfotografering er kjedelig for folk flest sløyser jeg den delen, å skriver litt om de 5 timene vi hadde i sentrum av Washintonn Lørdag 12 Desember. Da mørket begynnte å falle over Washington Ronald Reagan National Airport, ble vi av 4 politibiler avbrytt i fotograferingen å bedt om å fjerne oss fra området. Da hadde noentipset politiet om mistenkelig aktivitet, som ikke sendte mindre en 4 kjøretøy mot oss, stakkars.!!

En av politibilene. Vi syntes det var kult med sirener og blålys at vi tok et bilde. For sekunder senere se den kjøre inn på området vi var.!!

Vell borte fra rullebanen tok vi undergrunnen inn til sentrum, og gikk av ved United States Navy Memorial. For å lette frem vår middag, Hard Rock Cafe.

På veg mot Hard Rock passerte vi et kjent bygg.

McDonalds....!!

Hard Rock Cafe...!! <3>

Etter en god nacho, litt svidd hamburger, og en alkoholfri drink (ja, fordi det er 21 år i DC), gikk vi for å se noen serverdigheter, gjerne de 2 mest kjente. Det Hvite Hus og Washington Monument

Så ble det mørkt å det var på tide å kjøre tryggt hjem å sove..... trodde vi.

For det viser seg nemelig slik, at det finnes 2 måter å kjøre til flyplassen. En service vei uten bomstasjoner direkte til flyplassen og en vei som normalt med bomstasjoner og avstikkere. Og ettersom hotellet ikke ligger helt ved flyplassen burde vi ikke kjørt på serviceveien. For bak oss kom en politibil som skjønnte vi var på feil veg, som følgte etter oss, og da vi kom til flyplassen og politiet så vi snudde å kjørte utenom flyplassen, var det på med sirene å inn i vegkanten. Hvordan det så forgikk kan dere se på Cops på Viasat 4...

Dagen etter var det tid for hjemreise. Dagen ble tilbrakt på et flymuseum, og jeg legger bare ut noen få bilder tatt derfra.

Ingen mangel på fly ved dette museumet!!..

Prototypen til Boeing 707. Denne maskine har betegnelsen Boeing 367 Dash80 og er registrert B70700..

Enola Gay, flyet som slapp den første atombomben. Over Hiroshima..

Verdens største flymotor, tilhørende flytypen Boeing 777. Kim ble litt liten der, ja..

"Face-2-Face" med verdens raskeste jager fly. Har verdens i rekord i både fart og høyde. 3,500 km/t og 85,000 foot.

For de av dere som skulle lure. Vi var i USA totalt 50 timer og 15 minutter. Ikke mye, men utrolig hva man får gjort om man har god planlegning å vilje.

Takk til Kim for en utrolig flott førjuls helg. Vi ser begge frem til neste flyfotograferingstur som er 31 Mars til 3 April 2010.